Роналд Рейгън за империята на злото

В речта си пред Националната асоциация на евангелистите в Орландо, Флорида, на 8 март 1983 г., Рейгън нарича СССР „Империя на злото“ и обявява борбата си срещу нея за своя главна задача.

Речта е на тема Религиозната свобода и Студената война . Първата ѝ част е посветена на моралните и религиозните проблеми на американското общество. В нея Рейгън се застъпва за традиционните устои – поддържа въвеждането на молитви в училищата, изказва се против абортите . Продължавайки към проблема за злото и греха, той отбелязва, че САЩ  също не са лишени от тях. След това Рейгън преминава към темата за комунизма  като въплъщение на злото. Характеризира СССР  като тоталитарна  държава и обвинява комунистическите лидери в принципна аморалност. Заедно с това Рейгън изразява намерението си да се договори с Москва за съкращаване на ядрените оръжия, в името на мира.

В края на тази реч се намира и знаменития пасаж, благодарение на който речта на Рейгън се прославя като Речта на злото и влиза в световната история:

Нека възнесем нашите молитви за спасение на тези, които живеят в мрака на тоталитаризма, да се помолим те да открият радостта от познаването на Бога . Но докато не те направят това, нека бъдем уверени, че те ще проповядват превъзходството на онази държава, която обявява своето превъзходство над личността и предсказваща своето превъзходство над всички останали народи в света, и ще бъдат център на злото в съвременния свят (…) Ако историята ни учи на нещо, това е, че е глупаво да се правят отстъпки на агресора, като се представя желаното за действително. Това е предателство към нашето минало и пренебрежение към собствената ни свобода. И така, в своите обсъждания и предложения за замразяване на ядреното въоръжение аз настоятелно Ви моля да избягвате съблазънта на гордостта, съблазънта необмислено да се обявявате за по-важни от всичко и да обявявате за еднакво виновни и двете страни, игнорирайки историческите факти и агресивните пориви на империята на злото, за да можете просто да наречете надпреварата във въоръжаването „гигантско неразбирателство“ и по този начин сами да се отстраните от борбата между справедливостта и несправедливостта, между доброто и злото.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.